Neon Genesis Evangelion episode:4 Hedgehog's Dilemma
鈴原トウジ「実は、あれから碇君がずっと休んでらっしゃるので、気になって見によらせてもらったんですが・・・」
葛城ミサト「シンジ君はね、今、ネルフの訓練施設にいるの」
鈴原トウジ「ああ、そうですか・・・」
相田ケンスケ「あ、これ、机にたまってたプリント。碇君に」
葛城ミサト「わざわざ悪いわねえ、ありがと」
鈴原トウジ「ほな、僕ら失礼します」
相田ケンスケ「碇君に、よろしくお伝えください」
葛城ミサト「ええ、伝えるわ!じゃっ」
相田ケンスケ「これは予想外の展開だ」
鈴原トウジ「えらいべっぴんさんやったなあ」
葛城ミサト「シンジのバカ!」
1,海外の反応
初視聴(字幕)
シンジの心のサインが、彼の家出が見つかったこととすごく対照的になっている。ミサトは玄関を開ける時に「シンジくん!」と叫んだにも関わらず、トウジたちに嘘をついた。彼女は人前で元気に振る舞うのがとても得意みたいだけど、この時はシンジのことをとても心配していたみたいだ。この時の彼女は”間抜け”に見えたけど。
彼が環状線に乗っているなんて皮肉が効いているね。彼は逃げ出したが、それは無意味だ。彼は戻ってくるしかない。彼は同じテープを何度も何度も繰り返し聴いている。彼は映画館に立ち寄った、映画の内容はセカンドインパクトとそれによる大災害を描いたもののようだ。観客はほとんど寝ていたが、彼に前のほうに座っていたカップルはいちゃついていた。彼は後者のほうに強く興味を惹かれたようだ...
あのシンジの「はい」という返事はよく知られている。自分より力のある人間に対して受け応えしなきゃいけない時に出るやつだ。完全に白旗を上げているように見せかけた一種の反抗だね。
相田(彼の名前で合ってるはず)は戦争ごっこをして遊んでいたね。彼がつい先日、大きな作戦を台無ししてしまったことを考えると皮肉に思えてくる。
レイのカットは興味深かった。彼女はシンジとは違うみたいだ。彼女は熱意を持っておらず、すべて順調にいっているとそう思っているように感じる。傍記:誰かミサトがリツコと会話する時の声をASMRっぽくしたものを持ってないか?あの声最高だ。
相田は自分が望んでいることを理解していないようだ。彼がそれを学ばないことを願っている。
あれはほとんど逮捕だな。それとNERVのロゴの下に書いてる文章が興味深かった。”God is in His heaven. . . ”残りの文はロバート・ブラウニングの詩の通りなら”All’s right with the world!”だけど、詳しくは読めなかった。今のところ、この言葉の指し示す意味はさっぱり分からない。
シンジとミサトのショットはすごかった。シンジは暗闇の中にあり、ミサトの顔は明るい光によって隠されている。そして彼女はついに乗りたくないのなら出て行きなさいと言い放った。彼は義務感あるいは必要に駆られてエヴァに乗っているだけだ。彼女は彼自身の意志で選択してほしいと願っている。さもなければ、トラブルを招くだけだ。作戦でも、ミサトにとってもトラブルになる...
ミサトに別れを告げることもできないとは残酷だな。
トウジは馬鹿だけどいい奴だな。シンジのパンチは2人のわだかまりを吹き飛ばしたようだ。しかし、彼らはなぜシンジがここに来ると分かったのだろう。
ミサトはハリネズミのジレンマとシンジのことについて話していた。彼女がシンジについて話しをしていた時、一瞬、ミサトのように見えるシンジの顔を映るのが面白いね。彼女は認めようとしないだろうけど、あれは彼女自身のことも説明していたと思うよ。彼女はシンジを気に掛け、そのせいで傷を負ってしまった。
長い1カットからの”ただいま”。素晴らしいカットだった。彼はここを去ることで感じた自分の弱さに対処し切ることができず、去るのを止めた。シンジがついに自分の運命を受け入れ始めたようだけど、まだまだその道のりは長い。
ネタバレはされたくないけど、これからどうなっていくのかがすごく気になるよ。第4話の段階でミサトは超一流のベストガールだからね。他のキャラクターたちとも嫁戦争(waifu wars)は一体どうなるんだ?!彼女たちに会うのがとても楽しみ。
ーーFirst-Time Watcher (Sub)
The Shinji heart sign is a great contrast to his being found missing. Misato lies to the boys pretty effectively for someone who just shouted “Shinji-kun!” when opening the door. I think she really is concerned now, though she is very good at acting cheerful for an audience. Her “idiot” seemed honest.
How ironic that he’s on a loop line. He’s run away, but it’s meaningless. He’s just going to return. He plays the same tape over and over. He stops for a movie, which appears to be about the Second Impact and catastrophe. Yet people are sleeping, and a couple in front of him are making out. He seems fairly interested in the latter. . .
Shinji’s “yes, ma’am” response is very familiar. Just giving the answer you have to give to the people who have power over you. It’s a thoroughly defeated kind of defiance.
Aida (I think that’s his name) and his play acting out heroics. Ironic, considering he almost ruined a huge operation recently. The shot with red eyes is troubling.
The shots with Rei are interesting. It seems she’s not that unlike Shinji. She has no enthusiasm, and just goes along with everything too. Side note: Anyone else get the ASMR type sound vibes from Misato when she talks with Ritsuko? That voice acting.
Aida doesn’t understand what he wishes for. I hope that he never learns.
Shinji is kind of arrested. Interesting that underneath NERV is “God is in His heaven. . . “ The rest of the line from Robert Browning is “All’s right with the world!” But that line is obscured. Everything is not right, for now.
The shots with Shinji and Misato are intense. He’s in darkness and her face is obscured by the bright light behind her. She finally tells him to leave if he doesn’t want to do it. He’s only doing it out of a sense of duty or necessity. She wants him to choose it on his own terms otherwise it’s too much trouble. But is it too much trouble for the operation, or for her. . .
Not letting him say bye to Misato is brutal.
Tohji is a total idiot, but a good guy. Shinji’s punch seemed to clear the air for both of them. How did they know to meet him there.
Misato talking about the Hedgehog’s Dilemma and Shinji. It’s funny, she’s talking about Shinji, and it flashes to him briefly looking almost like her. She doesn’t acknowledge it, but I think she’s describing herself too. She started caring about Shinji, and she got hurt because of it.
That long look and then “tadaima”. Such a great shot. He could not deal with the weakness he felt for leaving, so he stopped. Seems like Shinji is finally starting to own his destiny, though he has a long way to go.
Don’t spoil me, but I’m very curious how the rest of this goes because right now Misato is top tier best girl territory and it’s just episode 4 haha. How are the waifu wars over other characters?! Excited to get to meet them.
2,海外の反応
>>彼に前のほうに座っていたカップルはいちゃついていた。彼は後者のほうに強く興味を惹かれたようだ...
シンジが映画館でいちゃつくカップルを眺めているシーンは何度見てもすごく惹き付けられる。彼の視線を一点を見つめ、表情は固まっていた。一体何を考えているのか、とても曖昧だ。嫉妬しているのか?変な気分になってるのか?孤独を感じてるのか、それとも自分とは全く異質なものを見ている気分なのか
>>そして彼女はついに乗りたくないのなら出て行きなさいと言い放った。彼は義務感あるいは必要に駆られてエヴァに乗っているだけだ。彼女は彼自身の意志で選択してほしいと願っている。さもなければ、トラブルを招くだけだ。作戦でも、ミサトにとってもトラブルになる...
ミサトの言い分は、すこし信頼感を損ねるようなものに感じたね。おそらくそれは彼のために言っているんだろうけど、彼のレイを助けるためにエヴァに乗るという理屈もそれなりに筋が通ってると思う。どうしてエヴァのパイロットがエヴァに乗りたいと望んでいることがそんなに重要なんだ?
ミサトは矛盾した2つのことをやらせようとしているんじゃないかな。彼女はシンジにロボットに乗ってもらう必要がある、だけど彼女は彼に自分からロボットに乗って欲しい、そして、彼女は彼を無理やり乗せるつもりはない。
彼女この問題の解決については、ほとんど絶望の様相を呈していた。彼女にシンジの扱い方が分からないのと同じように。ミサトは誰かを気に掛ける大人としての役割に嫌気が差している。ある種の母性本能のメカニズムのようなものに従った不条理な可愛がりは、彼女にとっても良くない。
ーーThat scene where Shinji is watching the couple getting frisky in the cinema has always stood out to me. The way his gaze focuses and expression tightens - it's just perfectly ambiguous what he's thinking about. Is he envious? Is he weirded out? Is he lonely or its something completely foreign to him
the way she pushes back actually strains a bit of credibility for me. Arguably she's doing it for his sake, but his rationale for piloting the Eva just to save Rei from having to do it makes just as much sense as anything. Why is it so important to only have an Eva pilot who WANTS to be an Eva pilot?
Misato probably wants to have her cake and eat it too – she needs Shinji to pilot the robot, but she wants him to want to pilot the robot, so she doesn’t feel bad about forcing him to.
How she handled this one is almost a sign of desperation, like she just doesn't know how to handle him.That makes a certain amount of sense..Misato's uncomfortable in the role of an adult caring for somebody else. The absurd pet she has as some kind of coping mechanism for her maternal instinct doesn't do her much good, either.
3,海外の反応
>>ミサトは矛盾した2つのことをやらせようとしているんじゃないかな。彼女はシンジにロボットに乗ってもらう必要がある、だけど彼女は彼に自分からロボットに乗って欲しい、そして、彼女は彼を無理やり乗せるつもりはない。
ミサトは、もし可能なのであれば、シンジにはベストな選択(全てから逃げ出す)をしてほしいと思っている。しかし、シンジを巡る彼女の優先事項は全て対立し合っている。
シンジに責任を押し付けて自分から離れさせることで、自身の内部コンフリクトを解決しようとする彼女の人格が、彼にここから去るように言っているのだと思う。そうすることで、ミサトたちは2人ともただ惨めに仕事をして命令に従うのではなく、シンジの選択にミサトが反応したという形になる。
彼女がシンジに自分の人生を乗り越える力を与えたいだけなのか、この問題の解決策を探しているだけなのか、あるいはその両方か、それは分からない。
ーーShe also wants him to do what's best for him (run away from all of this), if possible. All her priorities around Shinji are in conflict with each other.
I think her telling him to leave is her trying to resolve this internal conflict by pushing some responsibility onto him and away from her. That way she just has to react to his choice instead of both of them just miserably doing their job and following orders.
I don't even know if she wants to give him some power over his own life, if she's just looking for a way out of this problem, or a mix of both.
4,海外の反応
再視聴
今回の再視聴には数日乗り遅れたけど、今追いついたよ。以前に字幕版を観てるから、今回は(新しいほうの)字幕版を観る。
いくつか思ったことを書いていく:
・シンジの部屋には、シンジちゃんの部屋と書かれていた。あれはシンジが大人しくて時に役立たずになることを故意に強調してるのだろうか?
・ミサトはトウジと相田に、何も問題を抱えていないように装ったが、その後すぐに彼女はフラストレーションを露わにした。彼女の外交的で明るい性格ととても一致しているが、同時に内向的な問題を抱えたキャラクターだ。
・あの電車のシーン。シンジは1人、ずっと孤独で、頭をもたげ、人々は乗り降りし、ついに彼以外の乗客はいなくなり、最後にはたった一人残されてしまった。なにか見覚えがないか?
・そして彼は、知っている通り、一人で映画館へ向かった。いちゃつくカップルを眺める彼は顔は幸せそうでもなく、悲しげでもなく、そこからは何の感情も読み取れない。ただ興味を惹かれ、困惑さえ感じながら、自分と全くかけ離れた人間を見つめていた。
・あのシーンのサウンド、照明、カメラの動きに至るまですべてがシンジの内部の混乱をとてもよく表現していた。全体的にかなり不安感を感じるシーンだった。
・シンジはこのシーンで、無感動(apathy)と宿命論(fatalism)、そして捩れた”義務感”の組み合わさったものを示していた。そしてミサトは逃避した彼に対して複雑な感情を抱いているのが分かる。
・シンジが連れ戻されたシーンは「行方不明の子供を見つけた」という感じではなく「脱走者を捕捉した」という感じだった
・シンジが暗闇の中で座っていたあのカットがとても好きだ。彼とミサトの隔たりを明確に表現していた(ミサトは影だけだったけど)
・あの気持ちの良いパンチのシーンの後で、シンジはおそらく彼がもっとも得意とすること、自己嫌悪を発動させた。すべて自分のせいだ。(もう一度)殴られないといけないのが自分のほうだと。
・お前らのために最後あたりの48秒間のシーンのGIFを作ってやったぞ、楽しんでくれ
ーーRewatcher
I’m a few days late on this rewatch, but hoppin on now. I previously watched subbed, so this time I’m giving the (new) dub a shot.
Some random musings (hope you don’t mind screenshots):
It might be worth pointing out that this says Shinji-chan’s room. I wonder if that was intentional to reinforce how meek, and sometimes even helpless, Shinji is?
Misato lied to Toji and Ida, and told them everything was fine, but immediately afterwards showed her frustration. Very much in line with her outwardly cheery, but inwardly troubled character
The train scene: Shinji by himself, keeping to himself, head down, people coming and going, eventually all disappearing around him, and he’s left alone at the end. Sound familiar?
And he ends up, what do you know, alone in a movie theater. You get the sense when he’s watching the love-dovey couple, he’s not happy, sad, or anything. More curious, even bemused, at this foreign concept
The sound, lighting, even the “camera” movements of this scene do a nice job at showcasing the internal turmoil Shinji is experiencing. The whole thing is a quite unsettling
Shinji displayed a concerning combination of apathy, fatalism, and a twisted “sense of duty” in this scene. I can see why Misato has mixed feelings about him running away
This feels less like a “Yay we’ve found the missing child!” scene, and more like “we’ve located the fugitive”
I really like this shot of Shinji sitting alone in the dark, with a very clear divide separating him and Misato (in this case just her shadow)
After that “feel-good” punch scene, Shinji showcases what he probably does best: self-loathing. Everything is his fault. He should’ve been the one to get punched (again)
I made a 48 second .GIF of the last scene for you guys to enjoy
註:reinforce =「強化する、補強する」、meek =「大人しい、素直、神妙」, turmoil =「混乱、騒ぎ、不安、動揺」, apathy =「無感動、無関心」, fatalism =「運命論、宿命論」相田ケンスケ「っ!」
NERV保安諜報部員「碇、シンジ君だね」
碇シンジ「はい」
NERV保安諜報部員「ネルフ保安諜報部の者だ。保安条例第八項の適用により、君を本部まで連行する。いいね?」
碇シンジ「はい」
5,海外の反応
ところで、鈴原トウジと相田ケンスケだ。トウジは名前で相田は姓だよ。ーーIt's Toji Suzuhara and Kensuke Aida btw - Toji is a first name Aida is a last name.
6,海外の反応
>>お前らのために最後あたりの48秒間のシーンのGIFを作ってやったぞ、楽しんでくれ
You. I like you.
7,海外の反応
>>お前らのために最後あたりの48秒間のシーンのGIFを作ってやったぞ、楽しんでくれ
このGIFのことがありえないくらい好きだーーI can't believe I fell for that
8,海外の反応
>>シンジが連れ戻されたシーンは「行方不明の子供を見つけた」という感じではなく「脱走者を捕捉した」という感じだった
ああ、その通りだな。彼らがシンジを殴ったり彼を処分せず、本当にただ連れ帰っただけだったのにはとても驚いた。
ーーYeah, very much so. So much so that I was surprised they just took Shinji back and didn't beat the crap out of him or "disappear" him.
9,海外の反応
ああ、彼らはただ家に連れ帰すにしてはあまりに厳つく、鋳型にはめたような個性のない顔をしていた... そして、まるで幽霊のように朝靄の中から現れた。もしくは、大きなものの裏に潜んでいた影がシンジを捕まえにきたようだった。
ーーYeah they really hammered the harsh facelessness visuals home with the agends..The way they emerge from the morning fog like ghosts. or how he is captured in shadow, dwarfed by that imposing logo.
10,海外の反応
例の最後のシーンはこのアニメ全体においても一番好きなシーンだよ。GIFがなかったのは少し残念だ。
ーーThat last scene is actually my favourite scene in this whole anime. I'm kinda disappointed there's no gif.
11,海外の反応
『涼宮ハルヒの憂鬱』で長門がラジオと人々の声をバックに部室で座っているカットを思い出した。これがすぐに頭に浮かんだよ。
ーーIt reminded me of the scene in haruhi where it's a still shot of Nagato in the club room with the radio and people talking in the background. Tho I suppose this came first.
12,海外の反応
>>シンジの部屋には、シンジちゃんの部屋と書かれていた。あれはシンジが大人しくて時に役立たずになることを故意に強調してるのだろうか?
あれは単にミサトが彼をかわいい呼び方にしたかっただけだと思うぞ
>>そして彼は、知っている通り、一人で映画館へ向かった。いちゃつくカップルを眺める彼は顔は幸せそうでもなく、悲しげでもなく、そこからは何の感情も読み取れない。
この意見には反論しておきたいな、シンジは苛立った表情をしていた。そして、彼は外のソファに横たわった(これはカップルを見たからそうしたことを示唆している)。あのカップルが彼に孤独感を思い出させたのは明白だ。
ーーIt's just an endearing way for Misato to refer to him, I'm pretty sure.
I have to disagree, with the annoyed expression he makes then immediate cut afterwards to him laying on a couch outside (implying he did so because of watching them) it's pretty clear that seeing them reminds him of his own loneliness.
葛城ミサト「乗りたくないの?」
碇シンジ「そりゃそうでしょ。第一僕には向いてませんよ、そういうの。だけど、綾波やミサトさんやリツコさ・・」
葛城ミサト「いい加減にしなさいよ!」
葛城ミサト「人のことなんか関係ないでしょ!?嫌ならここから出て行きなさい。EVAや私たちのことは全部忘れて、元の生活に戻りなさい!・・・っ!あんたみたいな気持ちで乗られるの、迷惑よ!」
13,海外の反応
初視聴者がまたまたまたまた戻ってきたぞ
OPが本当に美しい。ネタバレもなく(少なくともオレの知る限り)、曲も映像も素晴らしい。マジで大好きだ、今回の再視聴中、オレはずっとこのOPを絶賛し続けるつもりだ。
寝癖のついたミサトもまた可愛いかった!
シンジは学校をズル休みしているのか。どうして前回このことに気付かなかったのだろうか。彼が家出したことは心配するな。オレはきっと戻って来ると信じてる。
それと昨日、オレは間違ってトウジの声優をブライス・パペンブルックと言ってしまったけど、実際にはジョニー・ヨング・ボッシュだと気付いたよ。オレは『ダンガンロンパ』のメインキャラと勘違いしていたようだ。それはさておき、トウジと相田がシンジの鞄を届けに見送りに来てくれたことが本当にうれしいよ。彼には友達ができたようだ。それと「えらいべっぴんさんやったなぁ」オレもそう思うぜトウジ...
シンジはしばらく電車に乗っていた。こんなに長く座っていたら、背中が痛くなってしまうに違いない。可哀想に、シンジはかなり病んでいるようだ。
シンジは映画館で何かに(性的なものに?)目覚めたようだった。奇妙なシーンだった。
彼はうるさいセミの鳴き声に悩まされつづけ、あのシーンでは色使いとノイズの不協和音が何度も使われていた。同じ色のさまざまな色合いが使われていたあのシーンが大好きだ。
シンジの小さな頭の中でさまざまのものが行き交い、我々はかろうじて上辺を撫でたように感じる。彼のトラウマが明らかになるのがとても楽しみだ。
もしシンジの心がこんなに乱されていなければ、彼はきっと相田を似たような少年だったんだろう。オレはシンジのことは好きだけど、何か避けられない困難に直面した時には、常に顔を上げて堂々としていてほしいと思う。
ミサトがブチ切れた。このフラストレーションは理解できる。しかしオレは同時にシンジのことも理解できる、彼に尋ねなければならないことが沢山ある。この作品はそれぞれの視点からキャラクターたちのことを視聴者に理解させる素晴らしい仕事をしているね。
殴れシンジ、これでお相子だ!Hahaha、だけど、思ったより強めに殴ったな。
シンジがすごく気の毒に思うよ。彼は自分の欠点を知っているけども、それを直す方法を知らない。彼がそれを直すことができるかどうかは分からない。「このロボットに乗れシンジ」とは言えないし、自分が同じ立場でも乗るか分からない。シンジはたまに泣き言をいうけど、その気持ちも理解できる。
あのミサトの視線をシンジから遮った電車のシーンは良いフェイクアウトだったね。そして、彼らはとても長い時間お互いを見つめ合っていた。少なくともあの瞬間、あの場所が自分の”家(home)”であるとシンジが気付いてくれたのがうれしい。ミサトは少し思いやりに欠けるように見えるかもしれないけど、オレにはシンジのことを他の誰よりも心配しているように思えるよ。
シンジは明らかに回復している、もしくは少なくとも自分が気に掛ける人々のためにエヴァのパイロットを続けてもいいと思っている。彼の3人の友人が、上司である30歳の綺麗なお姉さんと、自分の顔を(二度も)殴った奴、そして、兵士ごっこを楽しんでいる奴というのがちょっと面白いね。興味深いメンバーだと思うけど、今のところ全てのキャラクターのことを気にいってるよ。
ーーFirst Timer back for the fourth time
The OP is seriously beautiful. Spoiler free (at least as far as I know), incredible songs, and incredible visuals. Absolutely in love with it, and I will continue raving on it for the rest of the rewatch.
Bed Head Misato stilllllll cute!
Ohhhh, he's been skipping school. Don't know why I didn't realize that last time, oh NVM he ran away. Welp, I'm sure he'll be back.
I also realized, yesterday, I accidentally called Tohji's VA Bryce Papenbrook when it is actually Johnny Yong Bosch. I guess I was getting my Danganronpa MC's confused. That said, I'm really glad that Tohji and Ida came to help Shinji out with school and to check on him, looks like he does have friends. Also, "Dude, she was such a hottie." I feel ya Tohji...
Wow, Shinji has been on this train a while. Have to expect his back would be sore after sitting hunched like that for so long. Poor guy is really messed up it seems.
Shinji seemed to be having a reawakening (of the sexual kind?) In the movie theater. Odd scene.
He was freaking the fuck out from the Cicadas, haunting with the colors and the cacophony of noise on that scene. I really love scenes that utilize a bunch of different shades of the same color.
Shinji has a lot going on in his poor little head, and I have a feeling we have barely scratched the surface. Very excited to see more of his trauma.
Sort of feel like Ida is a mirror of Shinji, if Shinji wasn't fucked in the head. I like the kid though, hopefully he keeps his head up when shit inevitably goes down.
Damn, Misato snapped. I understand though, it's gotta be frustrating. I also understand Shinji, it's a lot to ask from him. God, this show does such a good job of understanding each character and their point of view.
PUNCH HIM SHINJI, EVEN IT OUT! Hahaha WAITTT! Oh damn, solid hit Shinji. More than I expected.
Man, I feel so bad for Shinji. He knows his flaws, but doesn't know how to fix them. Who knows if he even can. I'm not in the camo of "get in the fucking robot, Shinji", and I don't know if I will. Because although he can be sort of whiny, I understand him.
That was a good fakeout, blocking Shinji from view with Misato. And a very long hold on them looking at each other. I'm glad Shinji has realized that this is his "home", at least at the moment. Although Misato can appear uncaring, she cares for Shinji more than anyone else has, at least in my point of view.
Well, Shinji is clearly recovering, or at least realizing that his piloting of the EVA allows people he cares for to continue on. I find it funny how his first 3 friends are a 30 year old hottie who is his boss, a kid that punched him in the face (twice), and Ida who enjoys LARPing as a soldier. Interesting crew at the moment, but I like every character so far.
14,海外の反応
>>OPが本当に美しい。ネタバレもなく(少なくともオレの知る限り)、曲も映像も素晴らしい。マジで大好きだ、今回の再視聴中、オレはずっとこのOPを絶賛し続けるつもりだ。
そんなにこのOPを愛しているのなら、オリジナルの絵コンテと庵野がアニメーターに渡したラフスケッチを観るといい.. めっちゃ笑えるし、面白いよ
https://www.youtube.com/watch?v=4IZH4FyxMYM
>>ミサトは少し思いやりに欠けるように見えるかもしれないけど、オレにはシンジのことを他の誰よりも心配しているように思えるよ
正直に言って、現段階のミサトはまだそんなに多くのコンペティションは抱えていない
ーーHere if you love it have fun with the original storyboards and rough scetches Anno made and gave to the animators..Its very funny and interesting
She really doesnt have that much of a competition at this stage tbh
15,海外の反応
とても興味深い動画だったよ!すごくクールだった、教えてくれてありがとう。
ーーThat was a very interesting video! Really cool stuff, thanks for that.
相田ケンスケ「いたたたた・・・」
鈴原トウジ「・・・ふっ」
相田ケンスケ「へへ」
碇シンジ「どうして、ここが?」
相田ケンスケ「勘って奴だよ。ここんとこ、何十人って同級生を見送ってきたんだ」
鈴原トウジ「碇がおらんようになったら、いずれワシらもこの街から出て行かんならんようなるやろ」
鈴原トウジ「せやけど、ワシら何も言われへん。EVAの中で苦しんでる碇の姿、見てるからなあ。碇のことごちゃごちゃ抜かす奴がおってみい」
鈴原トウジ「ワシがパチキかましたる!」
16,海外の反応
再視聴
エヴァンゲリオンは冒頭からかなり内観的な描写が多い作品だけど、今回はそれが全く砕かれ分割され(break up)なかった最初のエピソードと言えるだろう。一部の人はこの回を以前よりあっさりしたエピソードだと感じるかもしれないが、私はそうは思わない。私がエヴァンゲリオンで最も気に入っている部分は、キャラクターの掘り下げ方と、視聴者にシリーズの様々なポイントで、彼らの頭の中を読み取らせるというやり方だ。アニメは視聴者にインスタントな満足感を与え、視聴者の頭に大量の情報を詰め込むことだけに終始することがよくあるため、こうやって時折、キャラクターの視点に立って物事を見る時間を与えてくれるのはとてもありがたい。
相変わらずエヴァという作品は、多くを語らない傾向にある。あのミサトの叱責は多かれ少なかれここから立ち去れという意味に解釈できたため、シンジはそうすることを余儀なくされた。ミサトはシンジを突き放していたので彼が家出したことに気付いた時、出て行ってから何日経っていたのかも定かではない。シンジはミサトにこっぴどく叱られた次の日に家を出て行った可能性もあるが、だとしても、家出に気付いたのたった5日後だ。その間、シンジは具体的に反抗する方法も思い付かず、ただ街をさまよい歩いているだけだった。彼が本当に街を離れたいなら電車に乗ることもできたはずだが、彼はただ街を一周する環状線に乗るだけに甘んじていた。彼は離別するのに必要な信念と勇気を持ち合わせていなかったので、あの逃避行も所詮幻想にすぎないものだ。
そして、彼は、街の中にも自分にしっくりくる居場所を見つけることができなかった。彼はただ打ちひしがれ、いつものようにイヤホンで自らを外界から隔絶し、track25とtrack26を延々と繰り返しつづけた、決して前に進むことも、終着点に辿り着くこともできずに。彼は映画館に行ったが、観ている映画よりも、ほとんど空っぽの館内でいちゃつくカップルのほうが気になったようだ。他者と繋がっているという人間の状態は彼を魅了するが、しかし、彼には一体どうすればそうなれるのかがさっぱり分からない。人間とは彼にとって積極的に繋がろうとする対象ではなく、遠くから観察するものだ。大都市であるはずのここ第3新東京市でさえも、なぜかとても空虚に感じてしまう。シンジにとってはかなり人は多いはずだ、しかし人混みはまばらで、電車もいつものように混雑していない、そして街の通りは色と光で満たされているのに、どこか人の気配がない。そして、彼は郊外の緑地へと追いやられるように逃げ込んだ。
NERVの大部分の人間は淡々とした態度だった。保安諜報部がシンジを見つけ出すことを知っていたからか、それとも、彼らにとってシンジは単なる使い捨ての道具に過ぎないからか、いずれにせよパイロットが人として扱われていないのは明白だ。彼らはパイロットとして子供たちを利用する他ないため、子供たちの人間性はある程度無視せざるを得ないのかもしれない。それが大人たちが彼らを道具として扱うことへの罪悪感に対処できる唯一の方法だ。そして再び、ミサトは、シンジはもうここから離れたほうが良いのかもしれないと憂慮し、初号機のデータはレイに書き換えられようとしていた、彼女は人間よりも代替可能な存在と見做されて。少なくともミサトはシンジのことを心配している様子だったが、しかし、自分の体面を気にしてもいた。彼女はシンジを追い払う役回りを最小限にしか担わず、ケンスケとトウジには嘘をつき、彼を探し出して関係を修復することにあまり注力しないことを合理化している。シンジはミサトを拒否し、彼女の目にはそれが終わりに映った。
第3新東京市周辺の野原で、シンジは初めて友達と呼べる人間であるケンスケと出会った。ケンスケは、シンジと同じく母親を亡くしており、ミリタリーとエヴァに夢中になっている少年で、刺激を求めて兵士ごっこをしたりしていた。それは無知故に出てきた考えかもしれないが、少なくとも彼はシンジに戦う能力があることを褒め称えた。ケンスケは自分の持っている玩具や知識が実際の戦闘では何の役にも立たないことを知っていた。それでは、NERVの保安部にシンジが黙って連れ戻されることに抵抗することもできない。シンジが知っているのは他人のために、他人が望むもののために物事に取り組むことだけだ。第3話でリツコが言っていたように、それが彼の処世術である。彼は自分はエヴァのパイロットには向いていないと言ったが、しかし、自分の周囲の人間のためならやるつもりがあるらしい、ミサトはこれに激怒し、彼が自分の意志について話さないことを厳しく叱責した。
「自分の周りの人を守るためにやりたい」というのと「このポジションに他の人間を座らせるわけにいかないから仕方なくやる」というのは大きな違いだ。後者には自分を哀れんでほしいという欲求が感じられ、それがミサトを激怒させた。彼は自分自身を理由を付けて斡旋しようとしているが、シンジは他人が自身に望んでいる人物になろうと意識している。彼は自分のために何もしようとしていない。そうなりたいという明確なビジョンも持たず、ただ他人からの期待に応えようと自分を作り上げているだけだ。彼がとても従順なのは、それが他者に自分を気に掛けてもらう方法だと思っているからだ。「来い」「乗れ」「去れ」彼はロボットになんて乗りたくはなかったが、しかし、今となってはそれだけが彼の役割なので、彼はそれに適応しようとしている。表面上は、彼はそう思われているヒーローになろうとしているが、自分でも言っている通り、それは自然に湧いてきた欲求ではない。ミサトが言うように、彼はこの受動性に殺されることになるだろう。なぜなら、彼は全く自己を持っておらず、自己防衛の感覚もないからだ。
このミサトとシンジの間隙が、ハリネズミのジレンマの最初の実例だ。この2人は感情で結びついているので、お互いがどうやって結びついているのか、相手が何を求めているのかをまったく理解していない。シンジの示す欽慕が主張型のミサトをイライラさせ、ミサトの怒りがシンジを追い払う。肝要なのは、お互いに丁度良い距離を保ち、それぞれが生きる場所を見つけようとすることだ。第3話でヒーローを歓迎したクラスメイトたちとの浅い関係は、あの駅にはなかった。そこに来たのはシンジのことを応援するトウジとケンスケだった、たとえその関係が、トウジの妹やケンスケの嫉妬という心から始まったものだったとしても。トウジの頬に伝わった痛みは、本当の友達の基礎となった。同じように、ミサトとシンジはお互いを傷つけあったが、その痛みを通してお互いの気持ちを理解しあうことができた。それは彼が留まりたかった理由であり、彼女が彼を連れ戻そうとした理由だ。
ーーRewatcher
Evangelion has been introspective pretty much from the opening moments, but this is the first episode that doesn't really break that up at all. Some people might find that this makes the episode feel more dry than those that preceded it, but I'm not one of them. The thing that I like most about Evangelion is how it does these deep dives into its characters and really lets you get into their heads at various points in the series. Anime is so often focused on instant gratification and just overloading your synapses with so much information that occasional moments of just letting you work through things alongside the characters are genuinely appreciated.
As ever, Eva tends to let a lot of things go unsaid. Having interpreted Misato's scolding as more or less an order to go away, Shinji obliges. Misato is so detached from him that it's unclear how many days have passed before she even notices he's gone. He could have very well left the day after he was chewed out, but it's only five days later that him being missing is noticed. In the meantime, Shinji has no idea how to actually rebel, if he's even really doing that, and he's just wandering the city. He could have gotten on a train out of town if he really wanted to leave, but he's content to get on an intra-city line that just loops around it. It's the illusion of running away because he doesn't actually have the courage of his convictions necessary to disengage.
Even so, on the ground level of the city, he doesn't really engage with it at all. He's overwhelmed by it and, as ever, shuts himself off from the world with his headphones, constantly cycling between track 25 and track 26, never progressing, never ending. He takes in a movie, but is more interested in watching a couple make out in the nearly-empty cinema than the docu-drama he paid to see. The human condition fascinates him, as does the idea of actually connecting with someone, but he has no earthly idea how to actually do it. Humanity is this thing to observe from afar rather than something for him to actively participate in. Even here, though, there's a real sense at how empty Tokyo-3 is for a major city. It's still too much for him, but crowds are sparse, the train isn't ever really packed, and the city streets are largely devoid of life even if they're filled with colors and lights. And so, he flees to the surrounding countryside.
The rest of NERV is largely taking this in stride. Whether it's because they know the security service will eventually find him or because he really is disposable in their eyes, the dehumanization of the pilots is palpable. Maybe it's because they have no choice but to use children as pilots that they have to distance themselves from those children's humanity. It's the only way the adults using them as tools can cope with that guilt. While, once again, Misato concerns herself with the emotional and whether it's actually better for Shinji to stay far away, his seeming replacement in Rei is scanned and observed and analyzed as though they're sizing up an interchangeable part rather than a human being. Misato is at least putting up an image of being worried, but she's also concerned with saving face. She's minimizing whatever role she had in driving him away, lying about where he is to Kensuke and Toji, and rationalizing how little she's engaged with seeking him out and mending their relationship. He rejected her and that's the end of it in her eyes.
It's out in the fields surrounding Tokyo-3 that Shinji meets with and actually engages with the first person he can really call a friend in Kensuke. Kensuke, like Shinji, has lost his mother, but is so taken with the idea of the military and Evas that he play acts a soldier in a drama for kicks. While it's from a position of ignorance, he admires Shinji for at least having the ability to fight. All Kensuke has are these toys and the knowledge that he's impotent in an actual fight; unable to resist as Shinji is silently taken back into NERV custody. Shinji only knows how to do things for others, largely at the direction of others. Like Ritsuko said in episode 3, that's how he copes with life. When he says he doesn't really think he's suited to piloting Eva, but he feels inclined to do it anyway for the sake of the people around him, Misato chews him out because of what it says about his own mindset.
The gulf between "I want to do it because I care about protecting those around me" and "I'll do it because if I don't someone else will be in this position" is vast. There's a certain seeking of pity in the latter that infuriates Misato. He's trying to absolve himself of any agency, but what Shinji is consciously thinking is more along the lines of trying to be what others want him to be. He's not doing anything for himself; he's just putting on faces to try and meet others' expectations of him without a clear vision of what he himself wants to be. It's why he's so generally obedient, because he thinks that's the way to get others to care about him. "Come." "Get in." "Leave." He didn't want to get in the robot, but because that's now his role he tries to adapt to it. He tries to be the hero he's ostensibly supposed to be, but as he says, it doesn't come naturally to him. It's this passivity that will get him killed, as Misato says, because he has no real sense of self, let alone a sense of self-preservation.
This gap between Shinji and Misato is the first real instance of the titular hedgehog's dilemma. As the two of them become emotionally connected, they don't really know how to connect with each other or what to expect from each other. Shinji shows deference, which annoys the assertive Misato, while Misato's anger drives Shinji away. It's about managing the distance from each other, trying to find each others' place in their own lives. The shallow relationships from the hero's welcome in episode 3 are absent at the train station. The people who come are Toji and Kensuke, the people who built an actual investment in Shinji, even if their relationships started from a place of mutual hurt, be it Toji's sister or Kensuke's jealousy. That mutual pain, delivered to Toji's cheek, is the basis of an actual friendship. Likewise, Misato and Shinji had hurt each other, but they discovered through that pain that they actually do care about each other. That's why he wanted to stay and why she sought to bring him back.
註:introspective =「内省的」, gratification =「満足させること、喜ばせること、満足すること」, alongside =「そばに、並んで、並列して」, scolding =「叱責する、がみがみ言う、小言をいう」, chewed out =「こっぴどく叱る、叱り飛ばす」, content to =「~して満足する、~に甘んじている」, engage with =「噛み合う、ぴったりはまる、関与する」, sparse =「まばらな、希薄な」, flee =「逃げる、逃れる、避難する」, in stride =「うまくこなす、楽々と処理する、柳に風と受け流す」, dehumanization =「人間性抹殺、非人間化」, interchangeable =「交換可能、置き換えできる」, save face =「顔を立てる、体面を保つ、面子を保つ」, passivity =「受動性、無抵抗、消極性」, self-preservation =「自己保存、自衛本能、自己防衛」, deference =「欽慕、敬意、尊敬」, assertive =「断定的な、言い張る、主張型」